Etter at du har lagt inn dine varer og priser på Vinmonopolets Leverandørportal, er du klar til å motta ordre.
Vinmonopolet har flere typer ordre med forskjellige koder:
- Type 220 – Normal bestilling
- ZNB – Levert ikke bestilt vare
- ZRE – Retur
- ZKA – Kassasjon
Du kan lese mer om hva de forskjellige ordrene fra Vinmonopolet betyr her.
Motta og godkjenne ordre fra Vinmonopolet
Polet sender en ordre på varene de ønsker å bestille. Denne ordren kommer automatisk inn på din Kundan profil under «Ordre» og kalles «Type 220 – Normal bestilling».
Du vil også motta en epost med beskrivelse over hvordan du skal behandle denne ordren.
Klikk deg inn på den nye ordren og gå gjennom ordrelinjene.
Pant
Dersom produktene dine har pant, må du velge pantesats før du bekrefter ordren. Dette gjøres enklest ved å klikke på ordrelinjen til det nye produktet. Du får da opp et vindu der du kan redigere produktet. Velg pantesats og lagre.
Ordren låses dersom du har valgt «Bekreft ordre» og du kan dermed ikke gjøre noen endringer. Ta kontakt med support på [email protected] dersom du trenger hjelp.
Videre bekrefter du antallet du kan levere av varen Vinmonopolet ønsker å bestille. Du kan enten trykke på pilen ved siden av bekreft knappen og velge «Bekreft som bestilt»
Eller du kan trykke på «blyanten» og skriv inn antallet. Lagre ved å trykke på «hak av» knappen.
Når du har bekreftet antallet du kan levere på alle ordrelinjene, setter du leveringsdato og trykker på «Bekreft ordre» over produktlisten. Vinmonopolet vil da automatisk motta en epost som sier at du har bekreftet ordren.
En knapp med «Vis utskriftbar pakkseddel» vises. Print ut denne og legg ved varene du sender. Trykk så på «Bekreft levering» for å bekrefte at du sender varene. Ordren er nå ferdig behandlet.
Når Vinmonopolet har mottatt varene, bekrefter de antallet mottatt og sender deg en epost med beskjed om dette.
Du kan nå sende en faktura til Vinmonopolet på de leverte varene. Les mer om hvordan dette gjøres her.